Dla zapewnienia większej wygody naszych użytkowników głównie w celu dostosowania wyglądu strony do ich preferencji, rodzaju przeglądarki, preferowanego języka, zastrzegamy sobie możliwość zbierania dodatkowych danych (standardowo przesyłanych przez przeglądarkę) oraz wykorzystywania tzw. plików cookie. Możemy wykorzystywać tak zebrane dane w celu wykonywania analiz atrakcyjności treści oraz pozostałych statystyk. Rozumiem, nie pokazuj więcej tego komunikatu
   
« Powrót

Finał Miedzianej Szkoły Matematycznej

Finał Miedzianej Szkoły Matematycznej

2017-01-19

Ponad setka dzieci rywalizowała w finałowym konkursie Miedzianej Szkoły Matematycznej. Trzyosobowe zespoły reprezentowały osiemnaście szkół Zagłębia Miedziowego, które wzięły udział w edukacyjnym projekcie Fundacji KGHM Polska Miedź.

 

- Są to dzieci, które w trakcie zajęć Miedzianej Szkoły Matematycznej zdobywały punkty w  lidze zadaniowej i zdobyły ich najwięcej, co oznaczało że były najbardziej aktywne podczas zajęć – mówi Justyna Golonka, koordynator projektu Miedziana Szkoła Matematyczna Fundacji KGHM Polska Miedź. - Zrobiliśmy w Nielubi trochę zamieszania, ale jest to zamieszanie pozytywne i myślę, że wszystkie dzieci są zadowolone, że się tutaj pojawiły.

 


Matematyczny finał w Nielubi

 

A w Nielubi działo się naprawdę dużo. Przygotowane przez dydaktyków z Uniwersytetu Wrocławskiego konkursy w niczym nie przypominały tradycyjnych zmagań. Dominowała forma zabawy i współdziałania, a poszczególne zadania wymagały raczej wyobraźni, niż liczenia. To w takich sytuacjach matematyka przyciąga jak magnes.

- Jeżeli dzieci zarzucimy rachunkami, to to się dzieciom nie spodoba. Zresztą nie na tym polega matematyka. Matematyk to nie rachmistrz, nie księgowy, to człowiek myślący, elastyczny, szukający wyjść z różnych sytuacji. Matematyka to rozwijanie wyobraźni i zdroworozsądkowego myślenia – twierdzi Małgorzata Mikołajczyk, kierownik Pracowni Dydaktyki Matematyki Instytutu Matematycznego Uniwersytetu Wrocławskiego.

Finałowy konkurs Miedzianej Szkoły Matematycznej uzupełniły wykłady przygotowane przez studentów matematyki Politechniki Wrocławskiej. Podczas wykładów była gra w karty, budowanie modeli brył geometrycznych czy rysowanie fraktali, które są dowodem na to, że czysta matematyka wpisana  jest w otaczającą nas rzeczywistość. W treści wykładów znalazły się nawiązania do Lwowskiej Szkoły Matematycznej, o której opowiedziano dzieciom z okazji przypadającej w tym dniu 130 rocznicy urodzin Hugona Steinhausa. Każdy z uczestników wydarzenia wziął udział w trzech mini wykładach połączonych z warsztatami. Tematyka wykładów była następująca:
1) W kawiarni szkockiej - set.
2) Z Kalejdoskopu Steinhausa - o "fałszywej" monecie. (wykład przeznaczony dla starszych dzieci)
3) Z Kalejdoskopu Steinhausa - o bryłach. (wykład przeznaczony dla młodszych dzieci)
4) Sierpiński na rysunku - sztuka fraktali.

Lista laureatów konkursu przedstawia się następująco:
W kategorii klas I-III:
1 miejsce – Szkoła Podstawowa im. Janusza Kusocińskiego w Grębocicach
2 miejsce – Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Jerzmanowej
3 miejsce - Zespół Edukacyjny w Gaworzycach Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego


Dodatkowo wyróżnieni zostali wszyscy najmłodsi uczestnicy konkursu – ośmioro dzieci z klas drugich, którzy dzielnie rywalizowali ze swoimi o rok starszymi kolegami.

W kategorii klas IV-VI:
1 miejsce - Zespół Edukacyjny w Gaworzycach Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego
2 miejsce - Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Buczynie
3 miejsce - Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Jerzmanowej


W tej kategorii przyznano dodatkowe wyróżnienie dla Szkoły Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza w Jaczowie, która uzyskała niemal tak dobry wynik, jak laureaci z trzeciego miejsca.

Laureaci konkursu otrzymali od Fundacji KGHM Polska Miedź nagrody – zestawy gier logicznych i planszowych, a także książki z zadaniami konkursowymi pochodzącymi z ogólnopolskich konkursów. Wszyscy uczestnicy otrzymali dyplomy oraz drobne upominki w postaci logicznej łamigłówki.

 

Finał Miedzianej Szkoły Matematycznej