Finał Miedzianej Szkoły Matematycznej
Finał Miedzianej Szkoły Matematycznej
Ponad setka dzieci rywalizowała w finałowym konkursie Miedzianej Szkoły Matematycznej. Trzyosobowe zespoły reprezentowały osiemnaście szkół Zagłębia Miedziowego, które wzięły udział w edukacyjnym projekcie Fundacji KGHM Polska Miedź.
- Są to dzieci, które w trakcie zajęć Miedzianej Szkoły Matematycznej zdobywały punkty w lidze zadaniowej i zdobyły ich najwięcej, co oznaczało że były najbardziej aktywne podczas zajęć – mówi Justyna Golonka, koordynator projektu Miedziana Szkoła Matematyczna Fundacji KGHM Polska Miedź. - Zrobiliśmy w Nielubi trochę zamieszania, ale jest to zamieszanie pozytywne i myślę, że wszystkie dzieci są zadowolone, że się tutaj pojawiły.
A w Nielubi działo się naprawdę dużo. Przygotowane przez dydaktyków z Uniwersytetu Wrocławskiego konkursy w niczym nie przypominały tradycyjnych zmagań. Dominowała forma zabawy i współdziałania, a poszczególne zadania wymagały raczej wyobraźni, niż liczenia. To w takich sytuacjach matematyka przyciąga jak magnes.
- Jeżeli dzieci zarzucimy rachunkami, to to się dzieciom nie spodoba. Zresztą nie na tym polega matematyka. Matematyk to nie rachmistrz, nie księgowy, to człowiek myślący, elastyczny, szukający wyjść z różnych sytuacji. Matematyka to rozwijanie wyobraźni i zdroworozsądkowego myślenia – twierdzi Małgorzata Mikołajczyk, kierownik Pracowni Dydaktyki Matematyki Instytutu Matematycznego Uniwersytetu Wrocławskiego.
Finałowy konkurs Miedzianej Szkoły Matematycznej uzupełniły wykłady przygotowane przez studentów matematyki Politechniki Wrocławskiej. Podczas wykładów była gra w karty, budowanie modeli brył geometrycznych czy rysowanie fraktali, które są dowodem na to, że czysta matematyka wpisana jest w otaczającą nas rzeczywistość. W treści wykładów znalazły się nawiązania do Lwowskiej Szkoły Matematycznej, o której opowiedziano dzieciom z okazji przypadającej w tym dniu 130 rocznicy urodzin Hugona Steinhausa. Każdy z uczestników wydarzenia wziął udział w trzech mini wykładach połączonych z warsztatami. Tematyka wykładów była następująca:
1) W kawiarni szkockiej - set.
2) Z Kalejdoskopu Steinhausa - o "fałszywej" monecie. (wykład przeznaczony dla starszych dzieci)
3) Z Kalejdoskopu Steinhausa - o bryłach. (wykład przeznaczony dla młodszych dzieci)
4) Sierpiński na rysunku - sztuka fraktali.
Lista laureatów konkursu przedstawia się następująco:
W kategorii klas I-III:
1 miejsce – Szkoła Podstawowa im. Janusza Kusocińskiego w Grębocicach
2 miejsce – Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Jerzmanowej
3 miejsce - Zespół Edukacyjny w Gaworzycach Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego
Dodatkowo wyróżnieni zostali wszyscy najmłodsi uczestnicy konkursu – ośmioro dzieci z klas drugich, którzy dzielnie rywalizowali ze swoimi o rok starszymi kolegami.
W kategorii klas IV-VI:
1 miejsce - Zespół Edukacyjny w Gaworzycach Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego
2 miejsce - Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Buczynie
3 miejsce - Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Jerzmanowej
W tej kategorii przyznano dodatkowe wyróżnienie dla Szkoły Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza w Jaczowie, która uzyskała niemal tak dobry wynik, jak laureaci z trzeciego miejsca.
Laureaci konkursu otrzymali od Fundacji KGHM Polska Miedź nagrody – zestawy gier logicznych i planszowych, a także książki z zadaniami konkursowymi pochodzącymi z ogólnopolskich konkursów. Wszyscy uczestnicy otrzymali dyplomy oraz drobne upominki w postaci logicznej łamigłówki.