Ruszyły zajęcia Miedzianej Szkoły Matematycznej
Ruszyły zajęcia Miedzianej Szkoły Matematycznej
Fundacja KGHM Polska Miedź ruszyła z projektem Miedziana Szkoła Matematyczna, czyli z zajęciami dodatkowymi z matematyki dla dzieci w szkołach podstawowych rejonu Zagłębia Miedziowego.
W ostatnich tygodniach dzwonek ogłaszający rozpoczęcie zajęć Miedzianej Szkoły Matematycznej zabrzmiał w osiemnastu szkołach położonych na terenie gmin wiejskich i miejsko-wiejskich powiatów polkowickiego, głogowskiego i lubińskiego. W każdej z takich szkół uruchomione zostały dwie grupy – jedna dla dzieci z klas I-III i jedna dla dzieci z klas IV-VI, dla których przygotowano cykl ciekawych, pozalekcyjnych zajęć z matematyki. Do grudnia 2016 r. odbędzie się łącznie 720 godzin lekcyjnych zajęć. We wszystkich szkołach objętych projektem weźmie udział łącznie 432 dzieci.
- Wspieranie nauki i edukacji jest jednym z celów statutowych Fundacji, a zagadnienia związane z nauczaniem przedmiotów ścisłych zawsze były Fundacji bliskie. W związku z tym postanowiliśmy podjąć się realizacji projektu, którego głównymi adresatami są dzieci ze szkół podstawowych naszego regionu. Jest to projekt, dzięki któremu mamy nadzieję pokazać najmłodszym uczniom zalety „ścisłej" ścieżki edukacyjnej i rozbudzić w nich matematyczne pasje i zainteresowania – mówi Wacław Szetelnicki, prezes Fundacji KGHM Polska Miedź.
Każdy z nauczycieli prowadzących zajęcia otrzymał od Fundacji komplet materiałów niezbędnych do zrealizowania programu – są to zarówno gotowe scenariusze, jak i wszelkiego rodzaju materiały dodatkowe w postaci kart pracy, szablonów, instrukcji itp.
- Zdecydowaliśmy się przygotować spójny i jednakowy dla każdej szkoły program zajęć do realizacji. Będą one prowadzone w oparciu o specjalnie przygotowane scenariusze zajęć. O pomoc w ich opracowaniu poprosiliśmy nauczycieli i metodyków przedmiotu - swojego wsparcia udzieliły nam ośrodki metodyczne w Polkowicach i Głogowie – mówi Justyna Golonka, koordynator projektu Miedziana Szkoła Matematyczna z Fundacji KGHM Polska Miedź. - W naszym projekcie nie ma podziału na dzieci zdolne i te, które mają problemy z nauką. Każdy uczeń, który zechce skorzystać z możliwości pozalekcyjnego „zaprzyjaźniania się" z matematyką, jest mile widziany!
Scenariusze zostały napisane w taki sposób, aby umożliwić prowadzącemu pracę z uczniem zdolnym, zainteresowanym matematyką, ale także dać mu możliwość pracy z tymi, których chciałoby się zmotywować by poprawili swoje wyniki. Wiele miejsca poświęcono w nich także na to, aby pokazać różnorodność zastosowań matematyki oraz wzmacniać umiejętności, które stanowią podstawę nauczania i uczenia się w ogólnym ujęciu, takie jak: koncentracja, selekcja, zapamiętywanie, dokonywanie wyborów, poszukiwanie rozwiązań.
Aby jeszcze bardziej uatrakcyjnić najmłodszym udział w zajęciach oraz zachęcić ich do aktywnego zdobywania wiedzy, Fundacja przeznaczyła dla każdej ze szkół środki finansowe, z których zakupione zostały nowoczesne pomoce dydaktyczne. Są to różnego rodzaju klocki rozwijające wyobraźnię przestrzenną, gry planszowe, zestawy specjalnych matematycznych kart do gry, mozaiki wielokątów, puzzle, tangramy i wiele innych. Pomoce te będą stanowiły ważny element zajęć Miedzianej Szkoły Matematycznej – każdy scenariusz zawiera informacje o tym, jakie pomoce zakupione ze środków Fundacji można przy jego realizacji wykorzystać.
- Liczymy także na to, że zakupione zestawy trwale uzupełnią bazę dydaktyczną szkoły i będą dla dzieci dostępne także podczas regularnych lekcji matematyki oraz innych zajęć dodatkowych odbywających się w szkołach – mówi Justyna Golonka. - Chcemy, aby szkoły uczestniczące w naszym projekcie miały możliwość kontynuowania dobrych praktyk w przyszłości i w związku z tym dodatkowym wsparciem objęliśmy nauczycieli przedmiotu oraz edukacji wczesnoszkolnej. Z myślą o nich zostały przygotowane kursy ukierunkowane na nowoczesne metody nauczania matematyki.
Przygotowano 36 miejsc na takich kursach obejmujących nawet do 100 godzin zajęć zarówno praktycznych, jak i teoretycznych. Wezmą w nich udział w pierwszej kolejności nauczyciele aktywnie uczestniczący w projekcie Miedzianej Szkoły Matematycznej.
Na każdego uczestnika zajęć w szkołach czekają prezenty od Fundacji. Są to zestawy materiałów piśmienniczych i przyborów szkolnych, takich jak: teczki, notesy, długopisy, ołówki, cyrkle, linijki, temperówki itp. Wszystkie one zostały dobrane w taki sposób, aby mogły zostać wykorzystane w trakcie zajęć, ale także aby stanowiły po nich miłą pamiątkę.
W trakcie trwania zajęć prowadzona będzie Liga Zadaniowa, mająca na celu wyłonienie w każdej szkole i w każdej grupie trójki najaktywniejszych uczestników, ale także stałe zapewnienie motywacji do nauki i angażowania się w przebieg zajęć. Dzieci, które w trakcie trwania Ligi zdobędą najwyższą liczbę punktów, w styczniu 2017 Fundacja zaprosi na uroczyste podsumowanie projektu. Podczas podsumowania przeprowadzony zostanie drużynowy konkurs matematyczny, a dla trzech najlepszych drużyn przewidziano atrakcyjne nagrody.